2011. december 6., kedd

Kovászos-tönkölylisztes kenyér és sütőtök-pite


A szombati bejegyzésben említett tönkölylisztet használtam ehhez a kenyérhez.

  • kb. 50-55 dkg liszt (mintegy harmada tönkölyliszt)
  • kb. 20 dkg kovász
  • 2,75 dl víz (dagasztás közben még egy "gondolatnyit" öntöttem hozzá)
  • 2 tk. só
  • 1 mk cukor
  • 1 dkg élesztő
  • 2 ek. burgonyapehely
  • 1 ek. sikér
  • 1 ek. olaj
  • csipetnyi aszkorbinsav
  • szezám-, napraforgó- és tökmag a tésztába is és szóráshoz is

Mindent betettem a kenyérsütő üstjébe, 20 percig dagasztottam, majd áttettem kelesztőtálba. Miután megkelt, lisztezett felületre borítottam, ököllel kiütögettem belőle a levegőt, veknit formáztam és sütőpapírral bélelt fedeles jénaiba tettem. Ott is hagytam kelni még vagy 30-40 percet, félidőben éles pengével (egy textilvágásra már alkalmatlan körkés pengéjét használom e célra, erre még kiváló az éle) bevagdostam.
Előmelegített sütőben 200 fokon kb. egy óra hosszát sült, majd a fedőt levéve még 5 percig pirítottam a tetejét.

S mialatt a kenyér kelt, a vasárnap készített sütőtök maradékából készült ez a pite.
Omlós tészta:
  • 20 dkg liszt
  • 10 dkg vaj
  • 5 dkg porcukor
  • 1 tojás
  • csipet sütőpor
  • csipet só

Töltelék:
  • kb. 40 dkg-nyi maradék sült tök
  • 15 dkg barnacukor
  • 1 tojás
  • 1/2 dl tejszín
  • 1 mk. fahéj
  • 1/2 mk. szerecsendió
  • csipet só
  • kellett volna bele némi reszelt gyömbér is, de nem jól emlékeztem, s már nem volt a mélyhűtőben :-(

Az omlós tésztát összegyúrás után hűtőbe tettem fél órára, kinyújtás után piteformába terítettem, némi babbal 10 percet elősütöttem, utána beleöntöttem a sütőtökös kutyulékot és kb. 40 perc alatt készre sütöttem.
Majd pedig türelmetlenül vártuk, hogy kihűljön és megkóstolhassuk. :-)

De előtte még elfogyasztottuk a vacsoránkat, ami egy roppant egyszerű sós muffin volt - elég gyakran készítem, a hűtőpolcok mélyén megbúvó maradékok kiválóan felhasználhatók.
Alaptészta:
  • 20 dkg liszt
  • 2 dl tej
  • 3 tojás
  • 1 tk. sütőpor
  • só, bors, köménymag ízlés szerint
  • ma került bele egy fej vöröshagyma, 10 dkg-nyi sonkás felvágott, némi sajt felkockázva, egy maréknyi kukorica

Mindent összevegyítve 25 perc alatt ilyen gyönyörűre (és finomra!) sültek. :-)

Nincsenek megjegyzések: