2012. december 14., péntek

Napraforgó


Annak ellenére, hogy imádom a telet meg a hideget, kedélyjavítónak akkor is jól jön egy kis nyáridéző, még ha csak képletesen is. :-)
Először egy Gasztroangyal műsorban láttam, de persze nem jegyeztem fel a receptjét, aztán olvastam róla Limaránál (további linkek és hivatkozások nála, hogy hol mindenhol lelhető még fel a recept), de valahogy mindig halasztódott az elkészítése. Bogarásztam a fellelhető receptúrák között, aztán felszabadult bennem a kreatív hajlam és inkább egy saját, jól bevált receptemet használtam alapnak, de persze módosítottam ezen is. ;-)

Hozzávalók:

  • 60 dkg sima liszt
  • 15 dkg rétesliszt
  • 3,5 dl tej
  • 1 dl olaj
  • 1 ek. burgonyapehely (elhagyható)
  • 2 tojás
  • 1 csomag friss élesztő
  • 2 tk. cukor
  • 4 tk. só
  • a kenegetéshez olvasztott vaj
  • tetejére 1 felvert tojás
  • szóráshoz magvak

Mindent beletettem a kenyérsütő üstjébe, a gép 20 perc alatt homogén masszává dagasztotta, majd átpakoltam kelesztőtálba és megvártam, míg a duplájára kel.
Ez után következett a formázás, amit már nagyon jól leírtak előttem többen is, de megteszem én is.
  • A megkelt tésztát ketté vesszük.
  • Az egyik felét félretesszük, majd a másikat 5, lehetőleg azonos gombócra osztjuk. Egyenként kinyújtjuk kör alakúra (kb. 20-25 cm). Az első kört a tepsibe tesszük, tetejét megkenjük olvasztott vajjal, majd folytatjuk elölről. :-) Az utolsó gombócot annyival nagyobbra nyújtjuk, hogy túlnyúljon az eddigieken és befedje a halom oldalát. Ezt az utolsó lapot nem kell megkenni!
    Pizzavágóval az 1. képen látható módon bevagdossuk, majd a keletkező háromszögeket sziromszerűen kihajtogatjuk. (2. kép)
  • A félretett másik tésztarésznek a negyedét lecsippentjük, megint félretesszük (ez lesz majd a középrész), a maradék tésztát szintén 5 gombócra osztjuk.
    Akkorára nyújtjuk, hogy a kihajtogatás után keletkező lyukat kitöltse és ugyanúgy járunk el vele, mint az előző 5 gombóccal.
    A bevagdosásnál arra ügyeljünk, hogy a vágások az előző szirmok hegyével essenek egy vonalba (3. kép), így tudjuk majd szépen közéjük kihajtogatni.
  • A félretett utolsó gombóckát pedig a fennmaradó lyukba helyezzük, megkenjük az egészet a felvert tojással és ízlés szerinti magvakkal megszórjuk. Nálam került rá napraforgó-, len- és szezámmag, valamint mák.
A sütőt csak ezek után kapcsoltam be, addig hagytam meleg helyen tovább kelni. Kb. 190 fokon sütöttem 35 percig úgy, hogy az utolsó negyed órában letakartam a tetejét sütőpapírral, hogy ne égjen meg.
Azt hiszem írtam már máskor is, hogy amikor kelt tésztát sütök, mindig teszek be a sütő aljára egy kis lábasban vizet, sokkal levegősebb lesz a végeredmény.


Nincsenek megjegyzések: